Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj
Glavni cilj provedbe ovog Projekta je ograničavanje negativnih učinaka uvođenja eura na kretanje potrošačkih cijena i percepcija inflacije. Zbog navedenog potrebno je poduzeti mjere koje su se pokazale učinkovitima u zemljama koje su već uvele euro.
Drugi cilj projekta je zaštita potrošača. Potrošač ne smije biti u financijski nepovoljnijem položaju nego što bi bio da euro nije uveden. Projektom će se nastojati prvenstveno zaštiti ekonomski interesi potrošača provedbom aktivnosti koje uključuju praćenje kretanja cijena roba i usluga, praćenje dvojnog iskazivanja cijena za robe i usluge u kunama i eurima, praćenje ispravnog preračunavanja i zaokruživanja cijena roba i usluga, praćenje pridržavanja načela Etičkog kodeksa poslovnih subjekata koji pristupe Etičkom kodeksu te telefonsko informiranje potrošača.
Cilj projekta je i informiranje građana, odnosno potrošača, o uvođenju eura, prvenstveno o zamjeni gotovog novca kune u gotov novac eura bez i sa naknadama te ostala bitna pitanja potrošača pri uvođenju eura. Sukladno navedenom, projektom se između ostalih mjera želi postići homogen i transparentan prijelaz na euro kao službenu valutu, kako bi svaki građanin imao priliku dobiti potrebne informacije i kako bi ih mogao s povjerenjem prihvatiti i postupati u skladu s njima.
Opis projekta:
Nedvojbeno je kako uvođenje eura kao službene valute zahtijeva ozbiljnu i stručnu prilagodbu pravnog okvira Republike Hrvatske s ciljem osiguranja pravne sigurnosti i stvaranja uvjeta za nesmetano, neprekinuto i učinkovito funkcioniranje gospodarstva. Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela je Odluku o donošenju Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom. U procesu uvođenja eura veliku važnost imat će snažna politika zaštite potrošača.
Kako bi se ograničili negativni učinci uvođenja eura na kretanje potrošačkih cijena i percepciju inflacije, potrebno je poduzeti mjere koje su se pokazale učinkovitima u zemljama koje su već uvele euro. Tako se kao jedan od efikasnih načina sprječavanja rasta potrošačkih cijena zbog konverzije valuta pokazala mjera obveznog iskazivanja cijena na prodajnim mjestima i mjestima pružanja usluga u staroj i novoj valuti određeno vrijeme prije i nakon prelaska na euro, koja građanima smanjuje napor povezan s preračunavanjem cijena te olakšava prepoznavanje neosnovanog porasta cijena. Ključno načelo uvođenja eura je zaštita potrošača te potrošač ne smije biti u financijski nepovoljnijem položaju nego što bi bio da euro nije uveden.
Kako bi se osigurala najviša razina zaštite potrošača, potrebno je provoditi niz aktivnosti, a posebice:
- Praćenje kretanja cijena roba i usluga. Praćenje kretanja cijena roba i usluga pratit će se u eurima i kunama u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja.
- Praćenje dvojnog iskazivanja cijena i drugih novčanih iskaza vrijednosti za robu i usluge u kunama i u eurima u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja.
- Praćenje ispravnog preračunavanja i zaokruživanja cijena te drugih novčanih iskaza vrijednosti u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja.
- Praćenje poštivanja načela etičkog kodeksa poslovnih subjekata u razdoblju obveznog dvojnog iskazivanja.
- Telefonsko informiranje potrošača mjesec dana prije razdoblja obveznog dvojnog iskazivanja korištenjem besplatno putem info telefona 0800/93-08.
Voditeljica projekta (N.S)